KUNSTACADEMIE PAKT UIT MET TENTOONSTELLING OVER KRAKELINGEN

TENTOONSTELLING KRAKELINGEN 2018 “DE SYMBOLIEK VOORBIJ” Te bezoeken op Krakelingenzondag 25 februari van 11u tot 18u in de kunstacademie.

Wie nu zondag Krakelingen viert in de straten van Geraardsbergen, kan in de Kunstacademie een bijzondere foto-expo bekijken over Krakelingen en Tonnekensbrand.

Tentoonstelling “De Symboliek voorbij” “Het zijn zeer herkenbare beelden voor de inwoners van Geraardsbergen,” zegt Schepen van Trimpont, “loop zondag zeker eens binnen in de Kunstacademie, want iedereen zal de oeroude riten en gebruiken herkennen: een levende vis in een schaal van wijn kondigt het nieuwe leven aan; nachtelijke vuurhaarden op de Oudenberg en in naburige dorpen verte-ren het droge dode hout.”

Natuurelementen

“Onze leerlingen Fotokunst lieten zich eerder inspireren door de traditionele viering van het moment waarop jaarlijks winter en lente in elkaar vervloeien, dan door de historische stoet en zijn anekdotes,” legt Marc Van den Borre, Directeur van de Kunstacademie uit. “Alle na-tuurelementen komen in dit ritueel samen: water, vuur, lucht en aarde. Het drinken van de beker verzoent en verbindt, het brood wordt gedeeld, het vuur zuivert.”

Afdeling fotokunst

Schepen Van Trimpont is bijzonder opgetogen met dit initiatief. “We willen aantonen dat de kunstacademie nauw verbonden is met het leven in onze stad. En het zet onze afdeling foto-kunst in de kijker. Fotokunst is veel meer dan een kiekje maken. Dankzij de investeringen van de stad kan je voor weinig geld een heel schooljaar lang les fotokunst krijgen in onze kunst-academie.”

Krakelingen 2018 de symboliek voorbij is gratis toegankelijk op zondag 25 FEBRUARI van 11:00 tot 18:00 in Galerij René in de Kunstacademie Grotestraat 20A. Nadien is de foto-expo nog te bezichtigen tijdens de openingsuren van de Kunstacademie tot 26 MAART.

Meer info: Marc Van den Borre kunstacademie@geraardsbergen.be