‘Omdat het stadscentrum te weinig speelmogelijkheden heeft voor kinderen, hebben wij in de tuin van de Maretak een speelbos aangelegd’, zegt OCMW-voorzitter David Larmuseau. De dienst Netwerkt heeft een paalhut en klauter- en speeltoestellen gemaakt in overleg met de Jeugddienst van de stad.

Ideale locatie
De kinderen die in het stadscentrum wonen, hebben te weinig ruimte om vrij te spelen. ‘Daardoor wordt het kinderrecht ‘recht op spelen’ niet altijd verzekerd’, zegt David Larmuseau. ‘Aan dat tekort is nu verholpen door de aanleg van een nieuw speelbos op de Maretaksite. Dat is ideaal gelegen: op korte afstand van het Brouwershof en andere dichtbevolkte straten van het centrum.’

Speelweide
In het midden van dat terrein, het wordt omsloten door een wandelpad, ligt een grote open vlakte. Die is omgevormd tot een speelweide. Alleen is een aantal bomen gesnoeid om het gevaar voor vallende takken tegen te gaan.
‘Voor het terrein zijn geen speeltuigen aangekocht’, vervolgt de OCMW-voorzitter. ‘De dienst Netwerkt van het OCMW heeft ter plaatse een overdekte paalhut, een klimparcours, een wip en een schommel, een wilgenhut en een wilgentunnel gemaakt. Een barrière verhindert de toegang naar de spoorweg en het wandelpad vormt een ontmoedigende hindernis tussen de speelzone en de diepe helling naar de Dender.

Inspraak kinderen
‘We zijn niet over een nacht ijs gegaan’, vult Schepen van Jeugd Fernand van Trimpont daaraan toe. ‘Onze jeugdopbouwwerker hield een inspraakmoment met de kinderen uit de buurt. Ze konden door middel van tekeningen en maquettes aantonen hoe hun gedroomde speelbos er zou uitzien. Verder werden de Technische Dienst en Jeugddienst van de stad, het Huis van het Kind en de politie bij de voorbereiding betrokken.
Recht op spelen is een kinderrecht. Het is belangrijk dat ook kinderen die in het centrum van de stad wonen degelijke speelruimte hebben. Het prikkelt en hen wakkert hun talent aan.